Het positieve van een burn-out

Simpele foefjes voor wat meer rust in het koppie

Simpele foefjes voor wat meer rust in het koppie

Van die momenten dat de gedachten maar blijven doordraven in je hoofd; volgens mij herkent iedereen ze wel. Als wilde paarden racen ze langs. En als het ene paard voorbij gegaloppeerd is, heeft een ander je alweer behendig in zijn zadel geworpen. Het gaat maar door, dag in dag uit. En daar kunnen we vrij weinig aan doen.

Wat we wel kunnen doen is bewust kiezen welk zadel we wél en niet bestijgen. En de enige manier om dit te doen is door op de tribune plaats te nemen. Afstijgen en observeren wat er eigenlijk gaande is. Het hoeft helemaal niet veel tijd te kosten om de op hol geslagen paarden in je hoofd wat te temmen, en zo ruimte te maken voor gemoedelijk grazende knollen… op een uitgestrekte weide… waar de aangename wind door hun manen strijkt… de zee op de achtergrond lonkt… en de zon, aan de helder blauwe lucht, hun vacht verwarmt.

Klinkt best als een ontspannen plek om te zijn hè, dat laatste?! (Of je nou van paarden houdt of niet.)

Afstijgen en observeren: gaan we doen! Uhm… hoe eigenlijk?

Tsja, hier is niet echt een eenduidig antwoord op te geven, iedereen kiest uiteindelijk een manier die hem of haar het beste past, maar ik kan je wel vertellen welke simpele gewoontes ik er zoal op nahoud. Komt ie:

Check-in en zet een intentie

Hoe voel je je vandaag? Ben je blij en opgewekt of eerder druk en gespannen? Zie het. Zonder het anders te willen. Bedenk vervolgens, het liefst nog voor je je bed uitspringt, wat je voor jezelf in de planning hebt en zet bewust een intentie. Wat heb jij nodig vandaag? En het naleven van welke kwaliteit gaat je helpen om deze dag te voltooien zoals jij dat graag wilt?

Misschien wat extra vertrouwen? Of doorzettingsvermogen? Geduld, plezier, ontspanning, flexibiliteit, dankbaarheid, liefde, zorgzaamheid… Door het naleven van deze intentie tot jouw persoonlijke doel te maken, wordt reflecteren gedurende de dag gemakkelijker en kan je bewuste keuzes maken. Zodra ik mezelf verlies in de waan van de dag of onrustig word, dan helpt denken aan mijn intentie om focus en kalmte weer terug te halen en dingen te relativeren. Waarom doe ik wat ik doe? En is dit wel wat IK wil? Moet dit echt NU NU gebeuren?

Mindful douchen en breakfastslow

Haast je nooit! En vooral niet in de ochtend. Dat vindt je zenuwstelsel namelijk niet bepaald leuk. Dus laat de douchestralen de vorige dag, en eventuele zorgen of emoties, rustig van je afspoelen. Voel hoe het water jouw huid raakt en bij je voeten – die je stevig op de grond voelt staan – weer wegstroomt. Haal een paar keer diep adem en je bent ready to go (slow).

Dan ontbijten: bewust, rustig en zittend. Volg je handelingen en proef daadwerkelijk wat je naar binnen werkt. Geen hap, slik, weg, maar mindful. Voor sommigen een zweverig modewoord, maar in feite betekent het niets meer dan iets met aandacht doen. En dat klinkt dan weer als de normaalste zaak van de wereld, toch? Terwijl dit in de praktijk juist helemaal niet zo ‘normaal’ blijkt te zijn. Hoeveel momenten laten we iedere dag wel niet voorbijgaan voordat we ook maar door hadden dat het gaande was?

These feet are made for walking

Wandelen, elke dag! Dit is met stip mijn nummer één medicijn. Goed voor het lichaam, goed voor het koppie. Het verlaagt stress, verhoogt creativiteit, herstelt de schade van het vele zitten dat we doen en het verbetert je humeur instantly. Ook is het goed voor je dagelijkse portie sociale verbinding, helemaal als isolatie op de loer ligt – bij een post commotioneel syndroom of een burn-out zeker niet uitzonderlijk. In het park praten onbekenden namelijk nog gewoon met elkaar. Ja, echt waar!

Ach man, ik zou een hele ode aan ‘de wandeling’ kunnen schrijven; het heeft me zoveel gebracht. Wie weet doe ik dat nog eens.

Eén ding tegelijk

Multitasken is hét niet. Nee, echt niet. Ons brein kan alleen multitasken op onbewust niveau, maar voor concentreren op twee dingen tegelijk zijn we niet gemaakt. Dus als je een mail schrijft, schrijf je een mail. Als je een gesprek voert, voer je een gesprek. Als je fietst, fiets je. Als je kookt, kook je. Als je een serie kijkt, kijk je een serie. Als je op Facebook zit, zit je op Facebook. En niet al die dingen door elkaar.

Houd het simpel en weet dat jij het bent die bepaalt wanneer je wat doet, wanneer je reageert op dat ‘oh-zo-belangrijke’ bericht. Neem de regie, en beperk de kans op afleiding. Bijvoorbeeld door je telefoon of mail op gezette tijden uit te zetten. Vinden we heel moeilijk dit, maar het is eigenlijk heel makkelijk. En het doet wonderen voor je innerlijke rust!

Smile!

Het klinkt bijna té simpel, maar het werkt echt. Een glimlach op je gezicht heeft direct invloed op je mindset. Het zorgt voor vriendelijkheid jegens jezelf en anderen. Het is bewezen dat zelfs een niet-oprechte glimlach stress al verlaagt. Dus lach! Ook als je je niet vrolijk voelt. JUIST als je je niet vrolijk voelt. Op de fiets, achter het stuur, achter je bureau. Naar iemand, naar niemand. Try it! En voel hoe er, zodra die mondhoeken omhoog gaan, per direct iets verzacht in jou.

Begint het plots toch te steigeren van binnen?

steigerende mind

Neem dan als de wiedeweerga wat langer plaats op die tribune! Het voelt misschien tegenstrijdig, maar stress is hét moment om er even uit te stappen. Het kost geen tijd, het levert tijd op. Alle antwoorden zitten al in ons – geruststellend toch?! – het enige dat we hoeven te doen is even afstijgen om te luisteren.

Nog eentje dan; een ‘nood-foefje’:

Eénpunt-aandacht

Stop met wat je aan het doen bent en kijk eens bewust naar een stilstaand object. Dit kan een pen zijn, een kopje, een plant. Bestudeer de vorm, de kleur, de hoogte… Dwaal je af, niet erg, breng je aandacht rustig weer terug. Twee minuten is al genoeg – langer mag altijd natuurlijk – om te merken dat je meer ruimte gecreëerd hebt om de situatie weer te overzien en vanuit daar te handelen.

Door regelmatig dit soort éénpuntige concentratie oefeningen te doen, trainen we ons brein. We leren dat we kunnen kiezen waar onze aandacht naar uitgaat. En het helpt ons uiteindelijk om onze aandacht daar moeiteloos te houden en minder reactief te handelen. De proef op de som nemen? Doe dit drie maanden lang, tien minuten per dag en see for yourself.

Allee hup, op naar die chille plek met knollen!

Wat doe jij om meer rust in je hoofd te creëren? En ga je één van bovenstaande foefjes uitproberen, laat me vooral weten hoe je het ervaart!


Photo by @welmoetphotography

 

Deel dit bericht


4 thoughts on “Simpele foefjes voor wat meer rust in het koppie”

  • Wat een fijne foefjes! En wat gek eigenlijk dat ik bij alles denk: “Dat zou ik inderdaad vaker moeten doen”, maar het in de praktijk niet doe. Ik ga echt proberen dat meer te oefenen zodat het hopelijk wat meer routine wordt. Behalve wandelen, dat doe ik al – liefst elke dag. Ik loop liever ergens naar toe, dan dat ik de fiets pak, dat vind ik zó’n fijn “rustmoment”. Ik kijk dus uit naar je ode aan de wandeling ;). Xx

  • Rust in je hoofd creëren is voor mij alles behalve simpel. Toch doe ik mijn best om soms eens echt alles los te laten, maar ook dat blijkt moeilijker dan verwacht. Ik heb het er verschrikkelijk moeilijk mee.. Er over lezen doet mij steeds beseffen dat het maar eens moet gedaan zijn met al die drukte, maar helaas..

    • Hi Evelyne, ja loslaten is het moeilijkste dat er is! Wees mild voor jezelf; niks ‘moet’. Probeer kleine momentjes van ontspanning te waarderen en stress niet af te keuren. Stress is simpelweg onderdeel van ons leven, we hebben het zelfs nodig (alleen niet overmatig ;)) Het kost tijd om wat meer rust te vinden, net zoals alles tijd kost om te leren. De (vastgeroeste) patronen in onze hersenen dienen verlegt te worden. Erover lezen en open staan voor verandering laat zien dat je al op weg bent, goed bezig! Stap voor stap, heb vertrouwen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *